DODATEK WĘGLOWY
Informujemy, iż od dnia 17 sierpnia 2022 r. można składać wnioski o tzw. dodatek węglowy, które dostępne w formie papierowej w siedzibie Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Szemudzie ul. Obrońców Szemuda 2A lub na stronie internetowej www.gminaszemud.pl lub http://gops.szemud.pl/
W związku ze zmianami dotyczącymi przyznawania i wypłacania dodatku węglowego wprowadzonymi ustawą z dnia 15 września 2022 r. o szczególnych rozwiązaniach w zakresie niektórych źródeł ciepła w związku z sytuacją na rynku paliw (Dz.U. z 2022, poz. 1967) informujemy:
Dodatek węglowy przysługuje osobie w gospodarstwie domowym, w przypadku gdy głównym źródłem ogrzewania gospodarstwa domowego jest kocioł na paliwo stałe, kominek, koza, ogrzewacz powietrza, trzon kuchenny, piecokuchnia, kuchnia węglowa lub piec kaflowy na paliwo stałe, zasilane paliwami stałymi, wpisane lub zgłoszone do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o której mowa w 27a ust. 1 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz o centralnej ewidencji emisyjności budynków (Dz. U. z 2022 r. poz. 438, 1561 i 1576), do dnia 11 sierpnia 2022 r., albo po tym dniu -w przypadku głównych źródeł ogrzewania wpisanych lub zgłoszonych po raz pierwszy do centralnej ewidencji emisyjności budynków, o których mowa w art. 27g ust.1 tej ustawy;
Przypominamy że jakakolwiek zmiana rodzaju źródła ciepła oraz wykorzystywanego paliwa – nie z uwagi na popełnioną pomyłkę – lecz ze względu na potrzebę wykazania w CEEB kotła/pieca węglowego dla innych celów, jak np. uzyskanie dodatku osłonowego lub dodatku węglowego, może skutkować odpowiedzialnością karną za składanie fałszywego oświadczenia;
Przez gospodarstwo domowe rozumie się:
1) Osobę fizyczną samotnie zamieszkującą i gospodarującą (gospodarstwo domowe jednoosobowe) albo
2) Osobę fizyczną oraz osoby z nią spokrewnione lub niespokrewnione pozostające w faktycznym związku, wspólnie z nią zamieszkujące i gospodarujące (gospodarstwa domowe wieloosobowe).
W przypadku gdy pod jednym adresem zamieszkania zamieszkuje więcej niż jedno gospodarstwo domowe, jeden dodatek przysługuje dla wszystkich gospodarstw domowych zamieszkujących pod tym adresem;
W przypadku gdy wniosek o wypłatę dodatku węglowego złożono dla więcej niż jednego gospodarstwa domowego mającym ten sam adres miejsca zamieszkania, to dodatek ten jest wypłacany wnioskodawcy, który złożył wniosek jako pierwszy. Pozostałe wnioski pozostawia się bez rozpoznania.
Dodatek węglowy wypłaca się w terminie do dwóch miesięcy od dnia złożenia wniosku o jego wypłatę, przy czym wnioski złożone pod dniu 30 października 2022 r. wypłaca się do 30 grudnia 2022 r.
Wnioski będą weryfikowane w szczególności w zakresie:
Wnioski można składać osobiście w formie papierowej, za pośrednictwem operatora pocztowego - adres:
Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Szemudzie
ul. Obrońców Szemuda 2/A
84-217 Szemud
lub w formie elektronicznej za pośrednictwem skrzynki epuap. Więcej informacji dotyczących składania wniosków w formie elektronicznej dostępnych jest pod linkiem: http://gops.szemud.pl/informacja-dotyczaca-skladania-wnioskow-droga-elektroniczna-na-skrzynke-epuap#.Yyrz7rTP1PY
Wniosek o wypłatę dodatku węglowego składa się w terminie do dnia 30 listopada 2022 r., natomiast wnioski o wypłatę dodatku węglowego złożone po tym dniu pozostawia się bez rozpoznania.
Wzór wniosku do pobrania poniżej:
http://gops.szemud.pl/public/upload/file/1-wniosek-o-dodatek-weglowy-pdf-37536276.pdf